آذربایجان، زیبایی در دوقدمی ما!

به گزارش وبلاگ ویونا، دیدنی های آذربایجان

اگر در پی سرزمینی می گشت که زیبا و غنی باشد و برای سفر به آن مجبور نباشید زمین را دور بزنید، به آذربایجان سفر کنید. کشوری در همسایگی مان که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. با خبرنگاران همراه باشید و با بعضی از این زیبایی ها آشنا شوید:

آذربایجان، زیبایی در دوقدمی ما!

قبوستان (Gobustan)

قبوستان، از آنجایی که یادآور میزسنگ های پیش از تاریخ (دایره ای از سنگ ها که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند) هستند، اغلب به عنوان نسخه آذربایجانی استون هنج انگلستان معرفی می شود. هر چند به اینجا ختم نمی شود، چون قبوستان یک منطقه حفاظت شده معماری است که در جنوب باکو واقع شده است و با بیش از 6000 تخته سنگ طراحی شده که در فضای بیش از 537 هکتار گسترده شده است، دید شگفت انگیزی نسبت به تمدن پیشینیان ارائه می نماید. یافته های قبوستان نشان می دهد که آنجا از سکونت گاه های عصر سنگی بوده است و علاوه بر نقاشی های غار و صخره ها، گواهی بر سکونت گاه های انسان و حتی گورهای باستانی است.

دریای خزر

این نام گذاری اشتباه است، دریای خزر در واقع بزرگ ترین دریاچه دنیا است و عظمتی معادل 371،000 کیلومتر مربع دارد. دریای خزر در جایی قرار گرفته است که به بستر اقیانوس شباهت دارد و آب آن به شدت شور است، البته میزان شوری آن کمتر از دریاها و اقیانوس های دیگر است، به این معنا که برای شنا کردن عالی است چون امکان حساسیت زایی آن کمتر است. از جمله فعالیت های رایج در دریای خزر قایق های کروز، امکان غواصی و ماهیگیری هستند.

پارک ملی شیروان

پارک ملی شیروان در سال 2003 به عنوان منطقه حفاظت شده به طور رسمی تاسیس شد، این پارک در کنار دریای خزر قرار داشت و حالا در فضایی بیش از 54،000 هکتار به سمت جنوب باکو گسترده شده است. این منطقه حفاظت شده به صورت چشم اندازی نیمه بیابانی ساخته شده است به این معنا که شما می توانید تپه های شنی روان را که مخفیگاه های بسیار خوبی برای آهوان هستند در آنجا بیابید، و طبیعت دوستان هم می توانند آرایش متنوعی از گونه ها از جمله لاکپشت ، جوجه تیغی، گربه های جنگلی و شغال را در آنجا کشف نمایند. اگر به زندگی پرندگان بیشتر علاقه دارید، قو و حتی فلامینگو هم در این پارک خواهید یافت، که دوست دارند دور دریاچه ای که به درستی دریاچه فلامینگو نام گرفته است، جمع شوند. در این پارک، گل فشان ها نیز به راحتی قابل تماشا هستند، مشهورترین آنها کوه بندوان (Bandovan Mountain) است ، این پدیده طبیعی به راستی ارزش یک بار تماشا را دارد. برای کسانی که می خواهند وقت خود را به تماشا جاذبه های طبیعی اینجا بگذرانند، اقامت گاه هایی به شکل خانه های ییلاقی زیبا مهیا است، یا بازتماشامایندگانی که بیشتر اهل ماجراجویی باشند، می توانند در ساحل شمالی پارک با کسب مجوز چادر بزنند.

نابران(Nabran)

نابران روستایی است که به چیزی شبیه منطقه تفریحی آذربایجان تبدیل شده است و تقریبا 3 ساعت تا شمالی ترین بخش باکو فاصله دارد. نابران در حاشیه دریای خزر واقع شده است، و یکی از برترین جاذبه های آن آب و هوای آن است که در ماه های تابستان بسیار آفتابی است. به همین علت، در نابران فعالیت های آبی زیادی در جریان است و از آب و هوای محیط حداکثر استفاده می شود، از جمله یک پارک آبی و استخرهای شنای متعددی در تمام این منطقه. این روستا برای کسانی که می خواهند بخشی از زندگی شبانه جمهوری آذربایجان را تجربه نمایند نیز کافه ها و رستوران هایی دارد.

شهر شکی (Sheki)

در غرب باکو، جایی هست که به عنوان یکی از قدیمی ترین منزلگاه های انسان در سرتاسر قفقاز معروفیت دارد و گفته می شود به 2500 سال پیش بازمی شود. شهر شکی توقفگاهی در جاده ابریشم بوده است و به خاطر ابریشم ها و دیگر منسوجات عالی اش مشهور بوده است. امروزه این سنت همچنان در شهر شکی پا برجاست ، و در اینجا سوزن دوزی های زیبا و صنایع دستی بومی دیگر برای بازتماشامایندگان عرضه می شود. علاوه بر هنر و صنایع دستی این شهر کاخ ها، مساجد و حتی حمام های قدیمی هم دارد، همین طور قصر شکی خان که از قرن 18 به جا مانده است. وقتی به این فکر کنید که این قصر تماما بدون استفاده از میخ ساخته شده است، بیشتر هم تحت تاثیر آن قرار می گیرید. در هنگام بازدید نقاشی های دیواری زیبا و پنجره های حکاکی شده آن را از یاد نبرید.

منبع: الی گشت

به "آذربایجان، زیبایی در دوقدمی ما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان، زیبایی در دوقدمی ما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید