آیا مصرف شیر برای سلامتی مفید است؟

به گزارش وبلاگ ویونا، قرن ها است که شیر کورکورانه مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر ما هرگز حتی فوائد سلامتی بخشی که در خصوص شیر می شنویم را زیر سئوال نبرده ایم. اجازه دهید دریابیم آیا شیر به همان مفیدی که تصور

آیا مصرف شیر برای سلامتی مفید است؟

برگرفته از سایت نوترینیت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

قرن ها است که شیر کورکورانه مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر ما هرگز حتی فوائد سلامتی بخشی که در خصوص شیر می شنویم را زیر سئوال نبرده ایم. اجازه دهید دریابیم آیا شیر به همان مفیدی که تصور می کنیم است یا خیر... شیر گاو موجود در فروشگاه ها حاوی هورمون و آنتی بیوتیک است. به گاو جهت افزایش فراوری شیر هورمون تزریق می شود. داروهای آنتی بیوتیک هم جهت کاهش عفونتها به گاو تزریق می شوند. آیا از زمان کودکی شیر ننوشیده و والدین و پدر بزرگ و مادربزرگهای ما در تمام طول زندگی خود شیر مصرف ننموده و به ما نگفته اند که شیر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی لازم است؟ آیا آن را به عنوان راه اصلی افزایش سلامت کلی بدن به حساب نمی آورند؟ پس چطور است که بعضی افراد عنوان می نمایند شیر مفید نمی باشد؟ حقیقت موضوع این است که شیر حتی از زمان مادربزرگها و پدربزرگهایمان تحت تغییرات و دگرگونی های بسیاری قرار گرفته است. امروزه شیر به خوبی و مفیدی سابق نیست.

به چه علت شیر به خوبی و مفیدی سابق نیست

شیر گاو موجود در فروشگاه ها حاوی هورمون و آنتی بیوتیک است. به گاو جهت افزایش فراوری شیر هورمون تزریق می شود. داروهای آنتی بیوتیک هم جهت کاهش عفونتها به گاو تزریق می شوند. با این حال این دو ترکیب شیر را ناسالم می سازد.

این هورمونها به هزاران گاو شیرده در آمریکا تزریق و به درون سیستم بدن انسان نفوذ می نمایند. تحقیقات صورت گرفته بر روی موش نشان می دهد که هورمون رشد نوترکیب گاوی هنگامی که به موشهای صحرایی تزریق می شود، ظرف 90 روز موجب بروز سرطان پروستات و کیستهای تیروئیدی می شود. بنابراین می توان تصور کرد که این هورمون چه تأثیری می تواند بر روی ما که ده ها سال است شیر مصرف می کنیم، می گذارد.

علاوه بر آن شیری که از فروشگاه ها خریداری می کنیم پاستوریزه بوده به این معنی که در درجه حرارت بسیار بالا حرارت دیده شده است تا باکتریهای موجود در آن از بین بروند. این فرایند پاستوریزه کردن منجر به تخریب ساختارهای پروتئین طبیعی در شیر می شود. هضم پروتئین تغییر یافته موجود در شیر برای بعضی افراد مشکل خواهد بود. تغییرات ایجاد شده در آن منجر به تشکیل فرم قابل جذب لاکتوز می شود. این امر موجب افزایش سریعتر سطوح قند خون می شود.

پانکراس هم مجبور به فراوری آنزیمهای گوارشی بیشتر شده که خود علت ارتباط جوامع مصرف نماینده شیر به موارد دیابتی است. پاستوریزه کردن بعلاوه باکتریهای مفیدی را از بین می برد که با فراوری اسید لاکتیک موجب از بین رفتن باکتریهای مضر در بدن می شوند. فرایند پاستوریزه کردن بعلاوه منجر به نابودی آنزیمهای موجود در شیر که به جذب و هضم کلسیم یاری می نمایند، می شود. به همین علت است افرادی که به طور مرتب شیر مصرف می نمایند بعلاوه در نهایت به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

تحقیقات صورت گرفته بیشتر نشان می دهد زنانی که بیش از 90 گرم چربی به صورت روزانه از شیر با چربی کامل دریافت می نمایند در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند. این بدان علت است که گاوهای آبستن هورمون استروژن فراوری نموده و به درون شیر انتقال می یابد. سطوح بیش از حد این هورمون می تواند با آغاز سرطان سینه در ارتباط باشد. علاوه بر این پیامدهای مضر شیر بعلاوه می تواند با درد مفاصل، سردرد، اگزما، تشدید مسائل سینوسی، مسائل گوارشی مانند فراوری گاز معده، نفخ و غیره در ارتباط باشد.

بعضی علل خوب نبودن شیر برای بعضی افراد

عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز موجود در شیر بر اثر مصرف شیر وارد دستگاه گوارش می شود. با این حال، در بعضی افراد آنزیم مورد احتیاج جهت هضم لاکتوز وجود نداشته، در نتیجه منجر به بروز دل پیچه، اسهال، نفخ، تهوع و استفراغ می شود. از اینرو، مصرف شیر می تواند موجب بروز مسائل شدیدی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود.

آلرژی به شیر

بعضی افراد پس از مصرف شیر، واکنشهای آلرژیک از خود نشان می دهند. سیستم ایمنی افرادی که نسبت به شیر آلرژی دارند، در تشخیص پروتئینهای موجود در شیر دچار اشتباه می شود و آنها را به عنوان اجسام خارجی در نظر گرفته و آنتی بادیهای ایمونوگلوبین را جهت مبارزه با پروتئین غیر مضر شیر آزاد می سازد. مواد سمی آزاد شده در جریان خون جهت مبارزه با پروتئین های موجود در شیر به نوبه خود موجب بروز واکنشهای آلرژیک مانند بثورات پوستی، خس خس سینه، تهوع، استفراغ، اسهال و غیره می شود. از اینرو برای افراد مبتلا به آلرژی شیر مصرف شیر خوب نیست.

بیشتر بخوانید: توصیه های لازم در خصوص شیر

آیا به هنگام بیماری مصرف شیر اشکالی ندارد

از آنجا که لاکتوز یک قند پایین رتبه به شمار میرود، بدن احتیاج به کوشش مضاعف جهت شکستن آن دارد. در بعضی موارد، هنگامی که بیمار هستید، بدنتان ممکن است قادر به هضم لاکتوز نبوده و ایجاد استفراغ نماید. بنابراین، هنگامی که بیمارید، بهتر است از ماست و آب استفاده نموده و کمتر میوه های اسیدی مانند انبه، سیب، انواع توت و غیره مصرف کنید. علاوه بر آن، هنگامی که دچار سرماخوردگی شده اید از مصرف شیر خودداری کنید، به این علت که مصرف آن می تواند فراوری مخاط را افزایش دهد.

آیا مصرف شیر در دوران بارداری مفید است

زنان باردار به میزان کافی کلسیم احتیاج داشته و نوشیدن شیر ارگانیک به برآورده ساختن احتیاج بدن به کلسیم یاری می نماید. با این حال، در طول دوران بارداری اهمیت دارد که از مصرف شیر یا هرگونه محصولات لبنی پاستوریزه نشده خودداری کنید. به این علت که مصرف محصولات غذایی پاستوریزه نشده می تواند به توکسوپلاسموز که نوعی عفونت ناشی از انگل میکروسکوپی است منجر شود.

آیا مصرف شیر پیش از رفتن به رختخواب مفید است

مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب به عنوان برخورداری از یک خواب خوب شبانه در نظر گرفته می شود. گرچه نوشیدن شیر گرم احساس آرامش در فرد ایجاد می نماید، اما هیچ مدرکی دال بر یاری شیر به خواب شما به هیچ طریقی وجود ندارد. بنابراین نوشیدن شیر پیش از خواب به انتخاب شخصی فرد بستگی دارد. علاوه بر آن، اعتقاد بر این است که نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب موجبات برخورداری از خواب خوب شبانه برای زنان بارداری که از بی خوابی شبانه رنج می برند، را فراهم می سازد.

راه چاره این مشکل، مصرف شیر اورگانیک خواهد بود. این نوع شیر با وجود آنکه گران است، اما عاری از هرگونه هورمون و آنتی بیوتیک می باشد. به گاو فراوری نماینده شیر اورگانیک جهت فراوری شیر بیشتر هورمون تزریق نشده است. با این حال چنانچه به خود شیر اعتماد ندارید و دلتان نمی خواهد پول خود را صرف خرید شیر اورگانیک کنید، آنگاه شیر گاو را با شیر سویا و یا شیر بادام جایگزین سازید. به منظور تأمین کلسیم مورد احتیاج بدن، ماهی سالمون، ساردین، جعفری، بادام، سبزیجات سبز مانند اسفناج، چغندر برگی، کلم بروکلی، کلم کیل و غیره مصرف کنید. اصل مطلب این است که احتیاجی نیست به طور کامل مصرف شیر و محصولات لبنی را متوقف سازید. تنها سعی کنید به شیر ارگانیک و گاوهایی که با علوفه تغذیه می شوند، روی آورید.

منبع: راسخون

به "آیا مصرف شیر برای سلامتی مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف شیر برای سلامتی مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید