خبرنگاران خانواده قربانیان: سوء مدیریت عامل فاجعه بیمارستان ابن الخطیب بغداد است

به گزارش وبلاگ ویونا، تهران- خبرنگاران- خانواده قربانیان حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب در بغداد که به کشته شدن بیش از 80 نفر منجر شد، سوء مدیریت و بی توجهی مسئولان را عامل وقوع این حادثه اظهار داشت.

خبرنگاران خانواده قربانیان: سوء مدیریت عامل فاجعه بیمارستان ابن الخطیب بغداد است

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه فاجعه اخیر در عراق که ناشی از انفجار مخزن اکسیژن بود نشانه ای از سوء مدیریتی است که سالها حتی در شرایط آرامش نسبی نتوانسته است تا تجهیزات قدیمی پزشکی و بیمارستانی از جمله کپسول های آتش نشانی و سیستم اطفای حریق را به روز رسانی کند.

این گزارش اضافه نمود: این حادثه آتش عصبانیت را در قلب عراقی ها برافروخت. آنها معتقدند که ناتوانی دولت و نخبگان سیاسی در بهبود خدمات و ریشه یابی فساد در سراسر کشور در نهایت باعث از بین رفتن جان افراد می گردد.

محمد عطار یکی از شهروندان عراقی که سه نفر از بستگان وی در آتش سوزی ماه مبارک رمضان کشته شدند گفت: همه چیز در بیمارستان قدیمی است.

وی اضافه نمود: هیچ چیز خوبی در سیستم مراقبت های بهداشتی عراق وجود ندارد.

همچنین شهروند دیگری به نام اطهر مالکی که یکی از اعضای خانواده خود را در این حادثه از دست داده است از این که مقامات در پاسخگویی و مقابله با یک شرایط اضطراری ناتون هستند، ابراز تاسف کرد.

وی گفت: آیا لازم نبود تا وزارتخانه بهداشت بر این بیمارستان نظارت داشته باشد؟ این یک سهل انگاری فاحش است ... بیمارستانی در حال سوختن است و حتی وسایل نقلیه اطفاء حریق نیز به سرعت در دسترس نیست.

در همین حال سازمان آتش نشانی عراق اظهار داشت که پیش از این به مقامات در خصوص خطر آتش سوزی در بیمارستان هشدار داده بود.

سرتیپ جاوید عبدالرحمن سخنگوی این سازمان گفت: ما رسماً به بیمارستان و اداره بهداشت در خصوص موارد نقض الزامات ایمنی اطلاع دادیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

وی اضافه نمود: سیستم خاموش کننده شیمیایی مرطوب و همچنین سیستم هشدار آتش سوزی وجود نداشت. اگر همه اینها در دسترس باشد در مدت زمان کمتری کنترل آتش سوزی انجام می گردد و تلفات کمتری خواهد داشت.

چهار نفر از شاهدان گفتند که کپسولهای آتش نشانی بیمارستان هنگام آغاز آتش سوزی کار نمی کرد.

وزارت بهداشت عراق که از جانب بیمارستانهای دولتی این کشور صحبت می نماید، از زمان حادثه تا به امروز به درخواستهای مکرر برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

به دنبال این حادثه وزیر بهداشت عراق بلافاصله از کار تعلیق شد اما بسیاری از عراقی ها معتقدند که این اقدام در بهبود سیستم مراقبت های بهداشتی که دهه ها مورد غفلت قرار گرفته است، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

جنگ و تحریم های سازمان ملل و همچنین درگیری های فرقه ای پس از سقوط صدام و به دنبال آن حمله آمریکا در سال 2003 و نبرد با داعش، علاوه بر کمبود دارو و تجهیزات، خسارات بسیاری را در این کشور به بار آورد.

این در حالی است که در زمان ثبات نسبی نیز هیچ تلاشی برای گسترش و بازسازی سیستم های بهداشتی عراق صورت نگرفت.

از سوی دیگر مهاجرت پزشکان و پرستاران طی سالهای گذشته این کشور را با کمبود کادر درمان روبرو نموده است و هزینه های دولت برای سرانه مراقبت های بهداشتی در مقایسه با هزینه های دیگر کمتر از متوسط جهانی است.

به دنبال وقوع این حادثه کمیساریای عالی حقوق بشر عراق با انتشار بیانیه ای گزارش خود درباره حادثه بیمارستان ابن الخطیب عراق را ارائه کرد.

در این گزارش آمده است که تیم تخصصی این کمیساریا پس از تحقیقات میدانی به این نتیجه رسید که علت حادثه انفجار یک کپسول اکسیژن در بخش بیماری های تنفسی بوده است.

این گزارش اضافه نمود که ازدحام شدید بیماران و همراهانشان در راهروهای بیمارستان نشان دهنده بی توجهی مسئولان بیمارستان به دستورالعمل های وزارت بهداشت درباره ورود همراهان به بخش های درمانی بیمارستان بوده است همچنین این بیمارستان فاقد آژیر خطر برای اطلاع رسانی فوری درباره حوادث بوده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق اضافه نمود که عملیات نجات بیماران توسط همراهان آنها اجرا شده است و هیچ کس متوجه امکان استفاده از وسایل اطفای حریق موجود در بیمارستان نشده است و این هم نشان دهنده ضعف عملکرد پرسنل تأسیسات و همچنین نیروهای آتش نشانی پس از حضور در محل حادثه است.

در این گزارش آمده است که هر یک از چهار بخش بیمارستان که30 نفر بستری بوده اند کاملا دچار حریق شده و موارد خفگی هم در بیماران به علت قطع اکسیژن اتفاق افتاده است.

این گزارش آمار تقریبی جان باختگان در این حادثه را 130 تن اعلام نموده است.

در این گزارش تأکید شده است که عملکرد نامطلوب مدیران بیمارستان و تاخیر تیم آتش نشانی بیمارستان نشان می دهد که آنها پرسنل کافی برای شیفت شبانه نداشتند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در این راستا توصیه هایی نیز مطرح نموده است که شامل برخورد با همه مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت و کشور و همچنین تشکیل تیم نظارتی بلندپایه از کارشناسان برای نظارت بر عملکرد بیمارستان ها و بازرسی های از پیش اعلام نشده از آنها می گردد.

این کمیساریا همچنین تشکیل کمیته ای فنی برای آنالیز تکرار فراوان موارد آتش سوزی در عراق و یافتن راه حلی جدی برای این مشکل شده است.

قرار است کمیته تشکیل شده به دستور نخست وزیر عراق به ریاست وزیر کشور نیز گزارش خود را تا فردا (چهارشنبه) به هیئت دولت ارائه کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خانواده قربانیان: سوء مدیریت عامل فاجعه بیمارستان ابن الخطیب بغداد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خانواده قربانیان: سوء مدیریت عامل فاجعه بیمارستان ابن الخطیب بغداد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید