خودزنی با نون خامه ای

به گزارش وبلاگ ویونا، در این روزها که بیشتراعضای خانواده وقت ندارند برای ناهار دورهم جمع شوند، خیلی ازخانم ها سعی می نمایند با تدارک یک میز صبحانه پروپیمان، اعضای خانواده را دورهم جمع نمایند. بعد از پنیر و کره ومربا، خامه یکی از خوراکی های مورد علاقه صبحانه خورهاست، به خصوص که انواع جدیدی از خامه مثل خامه عسل و خامه شکلات هم به بازار راه یافته...

خودزنی با نون خامه ای

خودزنی با نون خامه ای

خامه ها زود فاسد می شوند، سرشاراز کالری و روغن های اشباع هستند و البته بسیار خوشمزه اند! بدترازهمه این که...

در این روزها که بیشتراعضای خانواده وقت ندارند برای ناهار دورهم جمع شوند، خیلی ازخانم ها سعی می نمایند با تدارک یک میز صبحانه پروپیمان، اعضای خانواده را دورهم جمع نمایند. بعد از پنیر و کره ومربا، خامه یکی از خوراکی های مورد علاقه صبحانه خورهاست، به خصوص که انواع تازهی از خامه مثل خامه عسل و خامه شکلات هم به بازار راه یافته... ولی هیچ می دانستید که خامه از لبنیات نیست؟

خامه جزو لبنیات نیست!

خامه از نظر دسته بندی مواد غذایی به علت دارا بودن چربی بالا، در گروه روغن ها و چربی ها قرار می گیرد و نباید به اشتباه خامه را از لبنیات به حساب آورد. توصیه های تغذیه ای مصرف خامه در وعده صبحانه، برای افراد مختلف فرق دارد و به شرایط جسمی و سنی فرد بستگی دارد. خامه حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع است که این اسیدها از نظر تغذیه ای جزو اسیدهای مطلوب به حساب نمی آیند. حداکثر 10 درصد انرژی کل بدن باید از اسیدهای چرب اشباع تأمین گردد. خامه دارای کالری زیادی است و مصرف آن در وعده صبحانه به افراد چاق و کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند، توصیه نمی گردد. مصرف خامه برای بچه ها درحال رشد که احتیاج به انرژی بیشتری دارند، مناسب است؛ ولی به علت شیوع بالای چاقی در بچه ها باید با احتیاط و به اندازه کنترل شده مصرف گردد و نباید کل صبحانه را تشکیل دهد. خامه یک ماده غذایی است که به طور مستقیم از شیر تهیه شده و رعایت مسائل بهداشتی و توجه به پاستوریزه بودن آن بسیار مهم است. بعلاوه خامه باید در جای خنک نگهداری و پس از باز کردن، حداکثر طی چهار تا هفت روز، مصرف گردد.

خامه های فله ای یا بسته بندی یا سرشیر خانگی؟

خامه های فله ای اگردرشرایط بهداشتی پخته و سرد شوند، می توانند بهداشتی باشند؛ اما اگراز شیر سرد و نجوشیده تهیه شده باشند، حتماً عامل بیماری خواهند بود. زمانی که می خواهید خامه خریداری کنید، همواره باید یک اصل کلی را به خاطر بسپارید و آن این است که خامه حتماً باید تحت شرایط بهداشتی و نظارت دقیق تهیه شده و شماره پروانه وزات بهداشت وتاریخ فراوری وانقضا داشته باشد. بهتراست خامه هایی خریداری گردد که بسته بندی و پاستوریزه شده باشند. سرشیر همان طور که از نامش پیداست، خامه ای است که از سطح شیر گرفته می گردد. به طورکلی دو نوع خامه وجود دارد؛ خامه پخته و خامه نپخته. خامه پخته خامه ای است که پس از جوشانده شدن، شیر را خنک نموده و سپس چربی های تجمع یافته در آن جمع آوری می شوند؛ این نوع خامه سالم تراست. در خامه نپخته تنها چربی هایی را که بعد ازچرخ شدن شیر سرد در سطح آن جمع می گردد، بر می دارند که مصرف آن بسیار خطرناک است؛ چرا که ممکن است آلوده به انواع باکتری ها از جمله سل، بروسلا، لیستریا واستافیلوکوک باشد و انواع بیماری های اسهالی را به همراه آورد.

خامه پرچرب یا کم چرب؟

خامه با توجه به محتوای چربی اش، انواع مختلفی دارد: خامه کم چرب که 12 درصد چربی دارد، خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربی تشکیل می دهد و خامه سنگین که 36 درصد چربی دارد. خامه های پرچرب که در اغلب فروشگاه ها به فروش می رسند هم 40 درصد چربی دارند و در تهیه انواع غذا و دسرها ازاین نوع استفاده می گردد. خامه خرما، خامه عسل، و خامه شکلات انواع تازه خامه در سوپر مارکت ها هستند و معمولاً طعم دهنده هایی درآنها به خامه اضافه شده اند. اما از آنجایی که خود خامه دارای درصدی چربی ودارای کالری بالا است، اضافه کردن این مواد نه تنها سبب افزایش اندازه کالری می گردد، بلکه وجود قند این مواد در کنار چربی ها، اندازهانرژی خامه را دوچندان نموده، و بالطبع مضرات آن هم برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن، چند برابر می گردد. بنابراین اگر قرار است از این نوع خامه ها مصرف گردد، برای افراد معمولی و سالم بهتر است اندازه آن کمتر از خامه خالص باشد.

منبع:زندگی ایده آل ش 53

منبع: راسخون

به "خودزنی با نون خامه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودزنی با نون خامه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید