نماینده مجلس: ثروتمندان 22 برابر محرومان یارانه می گیرند

به گزارش وبلاگ ویونا، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دهک های پردرآمد جامعه 22 برابر دهک های میانه و پایین از یارانه های مستقیم، غیرمستقیم و پنهان انرژی استفاده می نمایند.

نماینده مجلس: ثروتمندان 22 برابر محرومان یارانه می گیرند

مجتبی یوسفی در تبادل نظر با فارس، ضمن اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی مورد توجه در کشور این است که در حال حاضر مصرف انرژی ما در میان مشترکان معمولی و پرمصرف، یک به 22 برآورد می گردد، گفت: این یعنی دهک های بالای جامعه 22 برابر دهک های میانه و پایین از یارانه های مستقیم، غیرمستقیم و پنهان انرژی استفاده می نمایند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در تشریح این مسئله که بحث افزایش قیمت پلکانی گاز اخیراً مطرح شده است، گفت: این بحث شامل افزایش قیمت برای اقشار میانه و ضعیف نمی گردد و برای کسانی صدق می نماید که از استاندارد های مصرف بیشتر استفاده می نمایند، در همین رابطه می تواند راه چاره خوبی برای حل و فصل بعضی از مسائل در حوزه انرژی باشد.

پرمصرف ها هزینه انرژی مصرفی خود را پرداخت نمایند

به گفته یوسفی، افرادی که در دهک های بالا هستند و در منطقه ها مرفه زندگی می نمایند، می توانند از عهده پرداخت هزینه انرژی به قیمت بالاتر برآیند. این افراد حتی با اصلاح قیمتی باز هم چند برابر دهک های پایین از یارانه استفاده می نمایند.

از آنجائی که دولت برای فراوری هر متر مکعب گاز 3000 هزار تومان هزینه می نماید، اگر گاز را به قیمت 2000 تومان در هر متر مکعب برای دهک های بالا که مشترکان پرمصرف هستند، محاسبه کنیم، باز هم این اقشار از یارانه 1000 تومانی استفاده می نمایند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، افرادی که بیشتر مصرف می نمایند، 12 برابر کسی که مصرفش را مدیریت می نماید، یارانه می گیرند. ما در حال حاضر به پرمصرف هایی که الگوی مصرف را رعایت نمی نمایند، یارانه بیشتری نسبت به اقشار ضعیف و مشترکان کم مصرف پرداخت می کنیم. این موضوعی بود که در قانون اصلاح هدفمندی یارانه ها باید اجرا می شد که اجرا نشد.

در حوزه انرژی شاهد ناترازی هستیم

یوسفی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که این افزایش لجام گسیخته ای که در مصرف انرژی در حال رخ دادن است و در نتیجه آن اندازه مصرف بیشتر از فراوری است و شاهد نوعی ناترارزی در این زمینه هستیم، از بین برود.

این شرایط باعث می گردد که در تابستان مشکل قطعی برق را داشته باشیم و در زمستان هم گاز بخش صنعتی را قطع کنیم تا بتوانیم انرژی مورد احتیاج برای گرمایش بخش خانگی را فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در بیان اینکه اولویت همواره برای ما مردم هستند، گفت: الان در منطقه ها سردسیر گاز برایشان حیاتی است، در تابستان در منطقه ها گرمسیر برق برایشان حیاتی بود.

ما به علت ناترازی بین مصرف و فراوری مجبور می شویم که برق و گاز شرکت های سیمان و فولاد را قطع کنیم و این کار در کوتاه مدت مشکل مردم را حل می نماید، اما در درازمدت باعث گرانی مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد در کشور می گردد که دوباره به دهک های پایین ضربه می زند. این ها مسائلی هستند که به نظر من باید اصلاح شوند.

رایگان شدن انرژی کم مصرف ها را در بودجه مصوب کردیم

وی ادامه داد: در بودجه مصوب کردیم افرادی که کم مصرف هستند، آب و برق و گازشان رایگان بگردد. بنابراین، از یک طرف مردم را تشویق به صرفه جویی می کنیم و از طرف دیگر، مشترکان پرمصرف قیمت واقعی انرژی را پرداخت می نمایند و تنبیه می شوند.

به گفته یوسفی، یک نکته را باید مدنظر داشته باشیم که اندازه حداقل مصرف در برق، گاز و موارد دیگر باید به صورت واقعی تعیین گردد.

به طور مثال، در دولت قبل الگویی که برای رایگان شدن مصرف در نظر گرفته بودند، طوری بود که تقریباً 95 درصد از خانوار ها با کمترین مصرف از این الگو رد می شدند، این نشان می داد که این الگو بر اساس واقعیت ترسیم نشده بود.

مجتبی یوسفی توضیح داد: ما بر اساس برنامه توسعه ششم باید حداقل 25 هزار مگاوات فراوری برق را افزایش می دادیم که کمتر از 10 هزار مگاوات آن محقق شد.

بنابراین، ما بین 12 تا 15 هزار ناترازی برق را داشتیم که نشان می داد دولت قبل به تعهداتش در قالب برنامه توسعه ششم عمل نکرده است و باعث بروز مسائل برای کشور شد. این ها سوءمدیریت هایی بود که شاهدش بودیم.

منبع: فرارو

به "نماینده مجلس: ثروتمندان 22 برابر محرومان یارانه می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: ثروتمندان 22 برابر محرومان یارانه می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید