سویه های نو کرونا موش ها را آلوده می نماید

به گزارش وبلاگ ویونا، تهران (پانا) - گروهی از محققان زیست شناسی در دانشگاه ایالتی جورجیا دریافتند که بعضی از گونه های جدیدتر ویروس ایجاد کننده عفونت کووید-19 برخلاف سویه اصلی قادر به آلوده کردن موش ها است.

سویه های نو کرونا موش ها را آلوده می نماید

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی ، این مطالعه که در مجله Viruses منتشر شده است نشان می دهد که نوع آلفای ویروس که اولین بار در بریتانیا شناسایی شد و نوع بتای آن که در آفریقای جنوبی کشف شد می تواند در ریه موش ها تکثیر گردد در حالی که نوع اولیه ویروس سارس-کوو-2 قادر به انجام این کار نبود.

موکش کومار (Mukesh Kumar)، ویروس شناس و متخصص ایمنی که این مطالعه را رهبری نموده است می گوید: این تکامل ویروس بدان معناست که اکنون موش های آزمایشگاهی معمولی مدل های مفیدی برای محققان هستند تا ویروس را بهتر درک نمایند و اثرات طولانی مدت آن را دریابند و بعلاوه درمان های بالقوه را آزمایش نمایند.

کومار اضافه نمود: این نتایج بعلاوه پتانسیل تکثیر و جهش ویروس را در جوندگانی که اغلب در مجاورت ساکنان شهرها زندگی می نمایند، نشان می دهد.

کومار گفت: این ویروس اکنون می تواند گونه های حیوانی را بسیار راحت تر از گذشته آلوده کند. بنابراین نگرانی ها در خصوص خفاش ها، جوندگان و سایر حیوانات وحشی افزایش می یابد. ممکن است جهش خطرناک دیگری در حیوانات اتفاق بیفتد و در نهایت به انسان ها بپرد.

کومار اظهار داشت که بسیاری از حیوانات علائم عفونت را نشان نمی دهند یا علائم کمی نشان می دهند.

کارشناسان و محققان بهداشت عمومی به طور کلی باور دارند که حیوانات وحشی و حیوانات خانگی احتمالا ویروس را از افراد یا حیوانات دیگر دریافت نموده اند و می گویند خطر انتقال از این حیوانات به انسان کم است.

اعضای تیم کومار دریافتند که نوع بتا نسبت به نوع آلفا بیشتر قادر به آلوده کردن موش ها است و بار ویروسی بالاتری در ریه ها ایجاد می نماید. محققان بعلاوه در حال آنالیز این موضوع هستند که آیا موش ها می توانند به انواع دلتا و اومیکرون آلوده شوند یا خیر.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سویه های نو کرونا موش ها را آلوده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سویه های نو کرونا موش ها را آلوده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید