صدا های مختلف را چگونه در فیلم ها فراوری می نمایند؟

به گزارش وبلاگ ویونا، خبرنگاران: می دانستید صدای غرش هیولای خشمگین را با بادکنک فراوری می نمایند؟ یا از بیکن سرخ شده برای بازآفرینی صدای باران استفاده می نمایند؟ فولی علم تقلید صدا با استفاده از منابع صوتی است و هنرمندان فولی (Foley) با استفاده از وسایل روزمره، صدا های خاصی را که در فیلم های مختلف می بینید بازآفرینی می نمایند.

صدا های مختلف را چگونه در فیلم ها فراوری می نمایند؟

بداهه سازی و تخیل نامحدود به آن ها یاری می نمایند تجربه فوق العاده ای از تماشای فیلم به ما ارائه دهند. آن ها واقعا جادو می نمایند! ما تحت تاثیر کار های شگفت انگیز هنرمندان فولی قرار گرفتیم و می خواهیم شما را هم کمی با حرفه آن ها آشنا کنیم. وقتش رسیده که از بعضی کار های پشت صحنه لذت ببرید.

غرش هیولاها، مالیدن یک بادکنک

برای بازآفرینی صدای یک غرش پیچیده، از چیز ساده و بی خطری استفاده می گردد: بادکنک! مثلا در بازسازی گودزیلا در سال 2014، هنرمندان فولی از یک بادکنک بادشده برای فراوری اکثر صدا های غرش استفاده کردند. آن ها بادکنک را می مالیدند و صدای آن را ضبط می کردند.

صدای باران، بیکن سرخ شده

احتیاجی نیست هنرمندان فولی منتظر باران باشند تا صدای آن را ضبط نمایند. حتی گاهی صدای باران واقعی به اندازه کافی بلند نیست. در این صورت، آن ها از صدای سرخ شدن بیکن در تابه استفاده می نمایند. همچنین ممکن است از صدای ریختن برنج هم بدین منظور استفاده نمایند.

صدای له کردن، کرفس

هنرمندان فولی برای بازآفرینی صدای شکستن استخوان ها یا له شدن چیز ها زیر پای موجودات عظیم الجثه از یک تکه ساقه کرفس استفاده می نمایند! صدای کرفس برای تقلید صدا های ترد عالی است و تفاوت شک برانگیزی ایجاد نمی نماید.

صدای راه رفتن اسب، نارگیل

وقتی به پوست نارگیل خالی و خشک روی یک سطح سخت ضربه می زنید، صدای آشنایی ایجاد می گردد. این همان صدایی است که سم اسب ها هنگام برخورد با زمین فراوری می نمایند. این ابزار بداهه به فراوری صدای هر نوع گامی یاری می نماید و یک جایگزین ارزان و آسان برای هنرمندان فولی است!

صدای پرتاب و تعویض تیرِ کمان، بامبو

ضبط صدای پرتاب تیر هنگام فیلمبرداری کار سختی است. در این شرایط، یک شاخه کوچک بامبو می تواند فیلمسازان را نجات دهد. با تکان دادن سریع شاخه بامبو در مقابل میکروفون، هنرمندان فولی می توانند صدایی که احتیاج دارند را ضبط نمایند.

صدای شلیک، منگنه کوب

یک منگنه کوب سنگین وسیله مناسبی برای ایجاد صدای تیراندازی است و به هنرمند اجازه می دهد صحنه را کنترل نموده و جلوه های ویژه آن را کم و زیاد نمایند.

راه رفتن در برف، نشاسته ذرت

قدم زدن در برف ترد و تازه صدای واقعا شگفت انگیزی دارد. نشاسته ذرت یک جایگزین عالی برای بازآفرینی آن داخل استودیو است. هنرمندان مقدار زیادی نشاسته ذرت را داخل یک جعبه بزرگ می ریزند، کفش های مخصوص می پوشند و در آن راه می روند. در ضبط، نمی توانید با اطمینان بگویید کدام صدای برف واقعی و کدام کار یک هنرمند فولی است.

صدای طوفان، ورقه های آلومینیوم

از اشیای مختلفی برای ایجاد صدا های واقعی می توان استفاده کرد که یکی از آن ها ورقه های بزرگ فویل آلومینیومی هستند. تاب دادن و تکان دادن آن ها در مقابل میکروفون، صدای طوفان را به یاد مستمعین می آورد. بعد از افزودن چند جلوه جانبی دیگر، می توان از آن به عنوان صدای آب و هوای بد فیلم ها استفاده کرد.

صدای مشت زدن، تکه های گوشت

برای این کار لازم نیست کسی را کبود نمایند. هنرمندان برای فراوری صدای ضربه و سیلی از صدای افتادن گوشت خام روی یک سطح سخت استفاده می نمایند. همچنین گاهی به گوشت مشت می زنند. با استفاده از کتاب های بزرگ هم می توان این صدا را ایجاد کرد.

صدای تاب خوردن، لولای زنگ زده

صدای تاب خوردن در بسیاری از فیلم ها برای ایجاد فضای پرتنش استفاده می گردد. برای این کار، هنرمندان فولی از چیز هایی مثل لولای زنگ زده استفاده می نمایند. همچنین از لولای زنگ زده برای فراوری صدای در های قدیمی هم استفاده می نمایند. این صدا برای فیلم های ترسناک مناسب است.

صدای ضربان قلب، سطل آشغال

در بسیاری از صحنه های ترسناک یا احساسی به صدای ضربان قلب احتیاج است. سطل زباله پلاستیکی شاید رمانتیک نباشد، اما برای بازآفرینی صدای قلب مورد احتیاج، عالی است. هنرمندان آن ها را برعکس می نمایند و به صورت ریتمیک به ته سطل ضربه می زنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

صدای افتادن، کتاب های بزرگ

معمولا بدن که روی زمین می افتد صدای کُند و سنگینی ایجاد می نمایند. هنرمندان فولی از روش ساده ای برای بازآفرینی این صدا بدون اینکه کسی آسیب ببیند استفاده می نمایند. آن ها کتاب های سنگین را روی زمین می اندازند یا حتی می کوبند تا به صدای مورداحتیاج برسند.

صدای آتش، پلاستیک حباب دار یا کاغذ آشپزی

آتش واقعی همواره سروصدا ندارد، هرچند همواره تسکین دهنده و رضایت بخش است. پلاستیک های حباب دار بسته بندی برای ایجاد فضای مناسب فیلم ها استفاده می شوند.

صدای از تخم درآمدن یا شکستن تخم مرغ، قیف بستنی

از قیف بستنی خشک برای ایجاد صدای شکستن و ترک خوردن پوست تخم مرغ استفاده می گردد. در بعضی فیلم ها، موجودات مختلف از تخم های مختلف بیرون می آیند. در این صورت، هنرمندان در حالی که دستکش پلاستیکی پوشیده از صابون مایع پوشیده اند، خربزه ها را له می کنن تا صدای مرطوب آن را فراوری نمایند.

منبع: brightside

منبع: برترین ها

به "صدا های مختلف را چگونه در فیلم ها فراوری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدا های مختلف را چگونه در فیلم ها فراوری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید